6 extreem slecht te repareren apparaten

Van iPhones tot Surfaces.

We leven in een tijdperk waarin het repareren van dure apparatuur helaas niet meer vanzelfsprekend is. Bedrijven claimen allemaal het beste beentje voor te zetten voor het milieu, maar dat is niet te merken als je kijkt hoe moeilijk de hardware te repareren of zelfs maar te openen is. 6 voorbeelden.

De tijd dat je de accu van je smartphone zelf makkelijk kan verwisselen, je touchscreen kan vervangen of extra geheugen in je laptop plaatst is voorbij. Steeds meer hardware laat zich niet makkelijk meer repareren. Dat lijkt haaks te staan op alle claims die worden gemaakt steeds beter te letten op het milieu en alles makkelijker te willen maken voor de consument.

Aan de andere kant strijden bedrijven tegen “het recht om te repareren”. Dit recht moet consumenten en 3rd-party reparateurs de mogelijkheid geven makkelijk en snel hardware te repareren. Gelukkig lijkt het erop dat fabrikanten deze strijd verliezen, tenminste, in Europa. Enkele maanden geleden had het Europese parlement een wet aangenomen die gebruikers “het recht om hardware te kunnen repareren” geeft.

En dat is hard nodig want als we kijken naar reparatiesite iFixit, zien we dat het bedrijf jaar in jaar uit met lage cijfers strooit. Vandaag bekijken wij verschillende voorbeelden van fabrikanten die slecht tot zeer slecht uit de bus komen en dus een 2 of lager krijgen.

Apple iPad

Bijna alle iPads die iFixit onder handen heeft genomen kwamen slecht uit de test. Of het nou om de iPad 2, 3, 4 of 5 gaat, allemaal krijgen ze van het bedrijf een miezerige 2. Dat geldt ook voor de iPad Air 1 en 2, iPad Mini 1, 2 en 3 en de iPad pro 9.7 inch. In bijna alle gevallen liepen de testers tegen dezelfde problemen aan:

  • Scherm en digitizer zijn aan elkaar gelamineerd
  • (Zeer) grote hoeveelheden lijm gebruikt om onderdelen aan elkaar te plakken ipv te schroeven
  • Connectoren die rechtstreeks aan de moederborden zijn gesoldeerd
  • Grote kans dat onderdelen breken bij het openen van apparaat vanwege eerder genoemde problemen
  • In sommige specifieke gevallen zijn er ook nog schroeven verborgen om het openen nog moeilijker te maken

 

Apple iPad

Bijna alle iPads die iFixit onder handen heeft genomen kwamen slecht uit de test. Of het nou om de iPad 2, 3, 4 of 5 gaat, allemaal krijgen ze van het bedrijf een miezerige 2. Dat geldt ook voor de iPad Air 1 en 2, iPad Mini 1, 2 en 3 en de iPad pro 9.7 inch. In bijna alle gevallen liepen de testers tegen dezelfde problemen aan:

  • Scherm en digitizer zijn aan elkaar gelamineerd
  • (Zeer) grote hoeveelheden lijm gebruikt om onderdelen aan elkaar te plakken ipv te schroeven
  • Connectoren die rechtstreeks aan de moederborden zijn gesoldeerd
  • Grote kans dat onderdelen breken bij het openen van apparaat vanwege eerder genoemde problemen
  • In sommige specifieke gevallen zijn er ook nog schroeven verborgen om het openen nog moeilijker te maken

In sommige gevallen is de accu vastgeplakt aan de binnenkant van het apparaat en is er geen tab aanwezig om deze makkelijk los te maken.

HTC One

“De slechtst repareerbare smartphone ooit”. Zo wordt het vlaggenschip uit 2013 van HTC genoemd door het team van iFixit. De smartphone kreeg als eerste smartphone ooit de laagste reparatiescore van de reparateurs van iFixit. De buitenkant van het toestel mag er dan wel stevig en goed uitzien waardoor het toestel lang meegaat, iets dat het bedrijf ook prijst, maar dat is dan ook het enige compliment dat het apparaat krijgt.

  • Het is zeer moeilijk het toestel te openen en er moet zoveel kracht worden gezet dat de kans op beschadigingen groot is.
  • De accu zit verstopt onder het moederbord en is vastgelijmd aan het middelste frame wat vervanging zeer moeilijk wordt
  • De koperen shielding op veel componenten is zeer moeilijk te verwijderen en te vervangen “Vergelijk het met het gladstrijken van verkreukeld aluminiumfolie.”
  • Het scherm kan niet worden verwijderd zonder het toestel helemaal uit elkaar te halen vanaf de achterkant

Andere moderne toestellen van HTC deden het niet veel beter: De One M8 en One M9 kregen een 2 in plaats van een 1, maar dan ook alleen maar omdat in deze toestellen normale schroeven worden gebruikt.

Essential Phone

Deze nieuwkomer op de Android-markt gooide in eerste instantie hoge ogen bij (Amerikaanse) Android-fans. Dit toestel is ontworpen door een van de originele bedenkers van Android, Andy Rubin. De Essential Phone moest een revolutie teweeg brengen in smartphoneland.

Het toestel werd goed ontvangen door reviewers, maar er is één website die de telefoon een pijnlijk laag cijfer gaf…iFixit.

De smartphone is, net als de HTC One, zeer slecht te repareren en het bedrijf moest zelfs nieuwe trucjes toepassen om het toestel open te krijgen. Tegenwoordig moeten smartphones worden verhit om de lijm te laten smelten en zo het toestel te openen. Dat werkte niet bij de Essential. De titanium-keramische behuizing liet zich niet van de wijs brengen door de hitte en het toestel kon niet worden geopend. De testers moesten het toestel uiteindelijk bevriezen om de achterkant los te krijgen.

Helaas troffen de mensen van iFixit daaronder alsnog een dikke klodder lijm aan en moest het team het beeldscherm bevriezen om via de andere kant het toestel in te komen. Verder klaagde het team dat het weglaten van de Jack-aansluiting ervoor zorgt dat de vastgesoldeerde USB-C-poort nog sneller slijt. “Essential vond de koptelefoonaansluiting blijkbaar niet essentieel genoeg en levert slechts een USB-C aansluiting, risicovol.” Het toestel wordt verder wel “geprezen” om het gebruik van standaard schroeven en een reparatievriendelijke uitrekbare lijm waardoor het vervangen van onderdelen iets minder pijnlijk is. Helaas heb je daar niks aan omdat het toestel zo moeilijk te openen is.

Ook dit toestel krijgt van het bedrijf een dikke, vette 1

 

Apple MacBooks

Niet alleen Apple’s iPads komen slecht uit de tests van iFixit, de Retina MacBooks doen het nog veel slechter. Of het nou om de 2012, 2013, of 2015-versie gaat, allemaal hebben ze dezelfde problemen:

  • Het gebruik van propriëtaire pentalobe-schroeven
  • Vervormde Torx-schroeven die zijn opgevuld met een zachte, metaalachtige substantie.
  • Vastgelijmde accu’s (ondenkbaar in laptops)
  • Geheugen is vastgesoldeerd aan het moederbord en uitbreiden is niet mogelijk
  • SSD is vastgesoldeerd en in sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van een propriëtaire aansluiting waardoor vervanging of uitbreiding onmogelijk is
  • Lastige kabelroutering waardoor het openen en repareren zeer moeilijk is
  • USB-C-poort is vastgemaakt met speciale tri-wing-schroeven, doordat er slechts één poort op de meeste modellen te vinden is, zal deze sneller slijten waardoor vervanging een kwestie van tijd wordt
  • In sommige modellen zit de trackpad vast aan de accuhouder waardoor de accu eerst losgemaakt moet worden alvorens de pad verwijderd kan worden. Het verwijderen is echter extreem moeilijk door de grote hoeveelheid lijm.
  • Het retina-scherm heeft geen beschermende glaslaag en de elektronica is gefuseerd met het scherm waardoor de gehele unit moet worden vervangen als er iets mis gaat met een onderdeel, een zeer dure aangelegenheid

Kortom, kommer en kwel. iFixit laat weinig heel van de laptops en strooit met enen alsof het een lieve lust is. Apple blaast hoog van de toren over het milieu, maar dat is niet te zien aan de repareerbaarheid van de MacBooks.

Microsoft Surface-laptops/books

Ook Apple’s grote concurrent, Microsoft, kan er wat van. De Surface Pro 1, 2 en 3 krijgen alle drie een één van het bedrijf. Microsoft lijkt maar niet te willen leren van z’n fouten en past keer op keer dezelfde “trucs” toe om de apparaten slecht repareerbaar te maken:

  • Klodders lijm om alles op z’n plek te houden
  • Risico kabels te scheuren of breken als het apparaat wordt geopend
  • Zeer dun gelamineerd scherm dat snel kan breken als deze wordt verwijderd (wat nodig is om bij de onderliggende onderdelen te komen)
  • Accu is vastgelijmd aan de behuizing waardoor vervanging zeer moeilijk is
  • Geen standaard connectoren
  • Zeer veer schroeven (meer dan 90), waarom zou je nog lijm gebruiken?

Surface Laptop

En als je denkt dat het niet slechter kan, krijgt Microsoft het ook nog eens voor elkaar het laagste cijfer ooit te scoren. “Lager dan een één?” vraag je je wellicht af, jazeker! Microsoft’s Surface laptop is volstrekt niet te repareren. Het apparaat kan niet geopend worden zonder het te slopen. Grote klodders lijm en lastige klemmen maken het een ware nachtmerrie om te openen en het stoffen omhulsel moet worden kapotgesneden omdat deze was dichtgenaaid.

Alle componenten lagen op zo’n manier over elkaar dat deze zeer lastig verwijderd konden worden en dan was er ook nog eens een plastic laag omheen gelegd om dat simpelweg onmogelijk te maken. Nadat de plastic-laag is verwijderd kan deze dankzij de zeer breekbare “spot welds” niet meer worden bevestigd. Ook het toetsenbord kan niet worden verwijderd zonder iets te breken en de accu zit vastgeklonken aan de behuizing waardoor deze niet te vervangen is.

Het komt erop neer dat deze laptop niet meer in elkaar kan worden gezet na opening en dus niet gerepareerd kan worden, hierdoor gaf iFixit de hardware voor het eerst in de geschiedenis van de website, het oneerbare cijfer 0.


Comments are closed.