Go to Attachment page

ANWB: elektrisch rijden is tien procent duurder dan op benzine

Het rijden met een elektrische auto is per kilometer tien procent duurder dan met een benzineauto. Dat claimt de ANWB op basis van onderzoek in zijn Elektrisch Rijden Monitor, waarin de organisatie voor het eerst de kosten van elektrisch rijden noemt.

De ANWB zegt dat de kosten van rijden met een benzineauto neerkomen op 50,6 cent per kilometer bij een gebruik gedurende vier jaar en een gemiddeld aantal kilometers van 15.000 per jaar. Voor een elektrische auto komen de kosten dan neer op een bedrag van 55,9 cent per kilometer. Om tot dat getal te komen, heeft de ANWB een gemiddelde elektrische auto als maatstaf ontwikkeld op basis van alle volledig elektrische modellen onder de 50.000 euro. Dat zijn er in totaal achttien. Bij de kosten gaat het om de ‘totale autokosten’, waarin bijvoorbeeld ook de aanschaf en het onderhoud zijn meegerekend.

De organisatie heeft ook naar de uitstoot gekeken op basis van cijfers van TNO. Zo zou de uitstoot van CO2 van elektrische modellen tussen de 35 en 55 procent lager zijn dan die van een vergelijkbaar benzinemodel. Uit een ondervraging van de ANWB zou blijken dat de meeste mensen het milieu als reden noemen voor de aanschaf van een elektrische auto, naast voordeligheid in gebruik en het voorbereid zijn op de toekomst. Redenen om het niet te doen zijn de hoge aanschafkosten, onvoldoende actieradius en te weinig ‘gangbare modellen’. Iets meer dan een derde van de Nederlanders zou geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden.

De ANWB pleit ervoor dat elektrische auto’s ‘voor alle automobilisten haalbaar moeten zijn’, bijvoorbeeld door stimuleringsmaatregelen. Verder vindt de organisatie een dekkend laadnetwerk van belang, naast transparantie over de prijs die elektrische rijders aan de laadpaal betalen. De ANWB wil vanaf nu jaarlijks de kosten van elektrisch rijden in kaart brengen.

Elektrisch laden auto


Comments are closed.