Conversational Interfaces: het begin van een revolutie

Conversational Interfaces: het begin van een revolutie

‘Ahead in a Digital World’. Dat betekent dat we altijd op zoek zijn naar de laatste technologische ontwikkelingen en ‘the next big thing’ om onze klanten de beste customer experience te bieden.

Conversational Interfaces: het begin van een revolutie

‘Ahead in a Digital World’. Dat betekent dat we altijd op zoek zijn naar de laatste technologische ontwikkelingen en ‘the next big thing’ om onze klanten de beste customer experience te bieden.
Concurrentievoordeel is belangrijk voor klanten en zij vertrouwen erop dat wij ze daarbij helpen door ze online succesvol te maken. Conversational interfaces, een vorm van Artificial Intelligence (AI), biedt zo’n voordeel door je via chat snel een gesprek te laten voeren met je doelgroep.

Conversational Interfaces

Chatbots zijn game-changers

Volgens het Internet Trends Rapport van 2016 van KPCB is de AI-invasie een game-changing technologie. 50% van de functies die nu door mensen worden vervuld, zullen in 2030 zijn vervangen door robots. Ondanks dat de technologie nog niet perfect is, zijn chatbots nu al voor 95% van de tijd nauwkeurig. Baidu Chief Scientist Andrew Ng geeft aan dat iedereen spraakherkenning zal gebruiken wanneer de nauwkeurigheid 99% is. Het verschil tussen 95% en 99% is cruciaal; bij 99% nauwkeurigheid wordt de technologie geclassificeerd als ‘game-changing’.

Combinatie van trends en insights

Mirabeau heeft de kennis over AI gecombineerd met de laatste inzichten over mobiel gebruik. Volgens KPCB heeft een persoon gemiddeld 33 apps op zijn mobiele telefoon. 80% van het totale gebruik vindt echter plaats op slechts drie apps: Facebook, WhatsApp en Chrome. Chat services zoals WhatsApp – 1 miljard gebruikers – en Facebook Messenger – 800 miljoen gebruikers – domineren in een hoog tempo het startscherm van jonge mobiele gebruikers. Dit was doorslaggevend voor Mirabeau om klanten door chatbot-technologie dichterbij hun doelgroep te brengen.

Creëren van conversational interfaces

Via conversational interfaces kunnen klanten niet alleen nauwkeurige gesprekken voeren met hun gebruikers, ze kunnen suggesties bieden, vragen beantwoorden en transacties voltooien. We hebben deze ontwikkeling dan ook direct ingezet bij onze klanten.

Voor Transavia, waar we al tien jaar intensief mee samenwerken, is het cruciaal om aanwezig te zijn waar de digitale klant zicht begeeft. De chatbot op Facebook Messenger is hierbij de volgende stap. Dit voorjaar lanceerden we de Transavia chatbot waarmee klanten in een vloeiend gesprek worden meegenomen door de ticket-selectie en het aankoopproces.
Lees hier meer over de Transavia Chatbot.

Het delen van onze expertise

Ruim twee jaar geleden begon het innovation team van Mirabeau te experimenteren met de Amazon Echo om de mogelijkheden van conversational interfaces te ontdekken. Het team onderzocht hoe de technologieën van Microsoft, IBM en Google konden bijdragen aan deze digitale revolutie.

Samen voorbereiden

Organisaties die zijn voorbereid op deze digitale revolutie, hebben een groot concurrentievoordeel. Weet je niet waar te beginnen of wat de kansen zijn voor jouw organisatie? We bieden kosteloos workshops aan waar we samen naar de mogelijkheden kijken. Tijdens de workshops bekijken we welke voordelen deze nieuwe technologie biedt en hoe je je kunt voorbereiden op de toekomst.

Onze methode voor het bouwen van een conversational interface is relatief eenvoudig:

  1. Denk aan een groot aantal klantgerelateerde onderwerpen die door deze technologie goed zou kunnen worden ondersteund.
  2. Ontwikkel een service die goed is in een aantal kleine dingen.
  3. Train en verbeter deze dienst door middel van machine learning en de toevoeging van andere Al-diensten, zoals recommendation-API en emotion-API
  4. Bouw stapsgewijs aan de diensten, terwijl de technologie verbetert.
  5. Wees bereid om het voortouw te nemen op je concurrenten.

Agility op zijn best

Het nieuwe digitale landschap beweegt en verandert sneller dan ooit. Ruimte op een server en een maandenlange leercurve zijn niet meer nodig. Diensten zoals Amazon Echo en Microsoft Azure Cortana zijn erg gebruiksvriendelijk. Een gebruikersaccount, creditcard, creativiteit en een toegewijde partner is alles wat je nodig hebt. Leren tijdens het proces en toepassen van de laatste technieken om te kunnen verbeteren: Agility op zijn best. In een aantal weken kan een minimum viable product (MVP) klaar zijn.

Ben jij er klaar voor?

De laatste digitale revolutie was die van de mobiele telefoon. We hebben gezien hoe dit het digitale landschap, de businessmodellen en klant verwachtingen compleet heeft veranderd. Conversational interfaces is de volgende revolutie die het zakelijke landschap op een onvoorstelbare manier zal gaan veranderen.

 

Comments are closed.